Baan připravuje nový produkt, má zlepšené finanční výsledky

Holandský výrobce podnikových Informačních systémů Baan sice nedosahuje věhlasu a síly německého SAPu, ale i tak patří k největším producentům těchto systémů na světě. Firma v posledních čtvrtletích ohlašovala až hrozivé finanční propady, ale zdá se, že je zase zpátky mezi námi: sice za druhé čtvrtletí ještě oznámila ztrátu, ale už maličkou a především jí prudce rostou příjmy.

Holandský výrobce podnikových Informačních systémů Baan sice nedosahuje věhlasu a síly německého SAPu, ale i tak patří k největším producentům těchto systémů na světě. Firma v posledních čtvrtletích ohlašovala až hrozivé finanční propady, ale zdá se, že je zase zpátky mezi námi: sice za druhé čtvrtletí ještě oznámila ztrátu, ale už maličkou a především jí prudce rostou příjmy. Ztráta činila devět mil. dolarů při celkových příjmech 176 mil. USD, výrazně vzrostly příjmy ze služeb (což je určité měřítko dobré spokojenosti zákazníků) a firma má „pozitivní finanční toky“, tj. okamžité cash-flow je plusové, což je také rozdíl od minula. Stouply obraty v Evropě a klesly v USA – zde totiž firma i kvůli šetření maličko vyklidila pole: Evropa nyní Baanu dělá o polovinu větší obrat než Amerika. Baan také podstatně slušně redukoval počet svých zaměstnanců, z „přepáleného“ vrcholu koncem loňského roku skoro o čtvrtinu (z 6000 lidí na 4660).

Na druhé pololetí letošního roku připravil Baan nové softwarové produkty; nejvýznamnějším zřejmě bude produkt pro řízení dodavatelsko-odběratelských vztahů (supply chain management). Tento produkt je výsledkem technologií, které firma získala při pohlcení menších softwarových firem; jeho jméno zatím nebylo oznámeno. Další velkou událostí je opětné ohlášení Baanworldu, celosvětového setkání všech okolo této firmy – bude se konat blízko nám, ve Vídni 10. – 12. listopadu tohoto roku.

Živě komentuje: podobně jako jeho konkurenti se i Baan nespoléhá jen na podnikové Informační systémy (ERP). Trh je jimi slušně nasycen a zájem klesá; heslem dneška jsou samozřejmě kromě všudypřítomné elektronické komerce právě specializovaná řešení, jako je třeba customer relationship (se zaužívaným českým termínem jsem se zatím nesetkal) nebo už zmíněný supply chain management: podle odhadů firmy AMR Research má trh jenom v tomto segmentu softwarového byznysu činit v roce 2002 až neuvěřitelných 13,6 miliardy dolarů. Tyto specializované trhy jsou zatím v rukou menších firem (kupř. Siebel Systems), ale giganti začínají cítit, že už je na čase se jim také věnovat.

Nahoru