Baan na tom není tak zle, jak se předpokládalo

Po zlatých časech přicházejí na firmy podnikající v podnikových Informačních systémech (též se používá zkratka ERP, Enterprise Resource Planning) hubenější období - penetrace těchto systémů je už hodně vysoká, blíží se jedno nepříjemné kulaté datum a navíc se objevuje hodně úvah o potřebné kompletní změně koncepce těchto systémů, zejména vzhledem ke schopnostem Internetu.

Po zlatých časech přicházejí na firmy podnikající v podnikových Informačních systémech (též se používá zkratka ERP, Enterprise Resource Planning) hubenější období - penetrace těchto systémů je už hodně vysoká, blíží se jedno nepříjemné kulaté datum a navíc se objevuje hodně úvah o potřebné kompletní změně koncepce těchto systémů, zejména vzhledem ke schopnostem Internetu.

Jedna z firem "velké čtverky" zvané BOPS (Baan, Oracle, Peoplesoft, SAP), holandská firma Baan ohlašovala v posledních měsících stále se zhoršující finanční výsledky, též od ní uteklo několik důležitých zákazníků. Uzavření posledního kvartálu ale trošku rozjasnilo vrásky - ač Baan zaznamenal ztrátu, je menší než očekávaná a ukázalo se, že to, co firma ztratila v prodeji nových licencí, dokázala zčásti dohnat na slušných příjmech ze servisních poplatků. Firma ohlásila ztrátu ve výši 19 mil. USD, obrat z licencí (nových prodejů) klesl z 93 mil. USD na 65 mil. USD, zatímco příjmy ze služeb naopak vzrostly na 111 mil. USD. Firma je na tom finančně stále docela napjatě, podařilo se jí ale zajistit nový úvěr ve výši 75 mil. USD a uvádí, že ustanovila tvrdá úsporná opatření.

Živě komentuje: z dalších zpráv je zajímavé, že Baan ohlásil velký kontrakt se společností KPN, holandským telekomem, který má přes TelSource významný podíl v našem SPT Telecomu. Ten ovšem, pokud se nemýlím, implementoval "konkurenční" SAP. Řada problémů Baanu vyplývá také z toho, že se firmě příliš nepodařilo "strávit" některé akvizice. Nejproblematičtější z nich asi bylo koupení britské firmy CODA. Baan za ni zaplatil 86 mil. USD a to v době, kdy se sám potýkal s finančními a organizačními problémy. Pro každou firmu je velice atraktivní "zkonzumovat" svého konkurenta, ale statistiky uvádějí, že menšina těchto spojení se vydaří a je pro kupce profitabilní - přesto skoro vždy zvítězí "velké oči" manažerů a touha pohlcovat.

Nahoru